Wigilia Bożego Narodzenia
Daniel Chodowiecki - Święto Wigilii Bożego Narodzenia, XVIII wiek |
- 24 grudnia to dzień rozpoczynający 12 dniowy okres zwany godami, gdyż następowało połączenie godów, czyli lat
- stawiano snopy zboża w rogach izby lub pod obrusem; miało to zapewnić urodzaj
Zdjęcie ze strony naludowo.pl |
- wyciągano kilka kłosów i obwiązywano nimi drzewa owocowe, aby lepiej rodziły
- przed domem rozrzucano gałęzie świerka lub jodły, mające chronić przed chorobami
- wierzono, że duchy zmarłych odwiedzają swoje domy i zasiadają przy stole
Théodore Chassériau - Duch Banquo, 1855 |
- zostawiano dla nich wolne miejsce, dziadów proszalnych goszczono poza stołem wigilijnym
- zanim się usiadło na krześle, trzeba było dmuchnąć, aby dusza się przesiadła
- zostawiano resztki jedzenia dla zmarłych i podtrzymywano dla nich ogień w kominku
- z duszami symbolicznie dzielono się opłatkiem, zostawiając kawałek przy pustym talerzu
- parzysta liczba biesiadników wróżyła szczęście, a nieparzysta (zwłaszcza 13) nieszczęście
- przy stole należało zachować uroczysty spokój, nie mówić głośno, aby w przyszłym roku nie było kłótni i gadulstwa
Dzień Bożego Narodzenia, 1800 |
- nie jedzono łakomie, ale do syta, aby najadać się w przyszłym roku
- opłatek pojawił się w XVII i XVIII wieku w Polsce, wcześniej dzielono się chlebem
- należało spróbować każdej potrawy, aby niczego nie zabrakło w przyszłym roku
- jeżeli upadnie łyżka, wróży to śmierć
- wierzono, że zwierzęta przemawiają ludzkim głosem i dzielono się z nimi opłatkami
- wierzono, że woda w studni zamienia się w wino lub miód
- wstawano wcześnie, aby nie przespać całego roku
Michel-Nicolas-Bernard Lépicié - Wstawanie, 1773 |
- wzięcie komuś jakiejś rzeczy i potem podrzucenie jej miało wróżyć szczęście
- nie wolno było szyć, aby nie zaszyć duszy, używać kołowrotka ani wylewać resztek wody, a jeśli było to konieczne, trzeba było powiedzieć uciekajcie wszystkie dusze, bo ja wodę wylać muszę
- w dzień wigilijny obowiązywał post (rano jedzono chleb, po południu ziemniaki, symbolicznie dzielono się jabłkiem, uważając, by nie uszkodzić pestek, gdyż wróżyło to nieszczęście)
- po dostrzeżeniu pierwszej gwiazdki zaczynano wieczerzę, przed północą udawano się na pasterkę
Wieczór wigilijny, XIX wiek |
- w 1780 roku biskup krakowski zniósł obyczaj dawania siana w kątach izby lub pod obrusem, jednak ten zwyczaj nie zaniknął
- podłaźniczka (podłaźnik, jutka, sad rajski, boże drzewko, wiecha) - czubek jodły świerka lub sosny wieszany pod sufitem; nazwa pochodzi od wyrażenia miejsce pod łazem (czyli lasem), podłaźniczki były ozdabiane ciasteczkami, jabłkami, orzechami, bibułą, słomianymi gwiazdkami i światami, czyli kolorowymi, okrągłymi opłatkami oraz papierowym łańcuchem
Wystawa w Muzeum Wsi Radomskiej |
Julian Ursyn Niemcewicz (1758-1841) napisał:
Od świtu chodzili domowi słudzy na ryby, robiono na rzece i toniach przeręby i zapuszczano niewód, niecierpliwie oczekiwano powrotu rybaków. Dnia tego jednakowy, może po całej Polsce był obiad. Trzy zupy, migdałowa z rodzynkami, barszcz z uszkami, grzybami i śledziem, kutia dla służących, krążki z chrzanem, karp, szczupak z szafranem, placuszki z makiem i miodem, okonie z posiekanymi jajami i oliwą. Obrus koniecznie zasłany być musiał na sianie, w czterech kątach izby jadalnej stały cztery snopy jakiegoś niemłóconego zboża. Niecierpliwie czekano pierwszej gwiazdy; gdy ta zajaśniała, zbierali się goście i dzieci, rodzice wychodzili z opłatkiem na talerzu, a każdy z obecnych, biorąc opłatek, obchodził wszystkich zebranych, nawet służących, i łamiąc go powtarzał słowa: «Bodaj byśmy na przyszły rok łamali go ze sobą». Stół i izbę ubierano zbożem na pamiątkę betlejemskiego żłóbka. Przy wnoszeniu snopów gospodarz mówił: «Słoma do chałupy, a bieda z chałupy»
Jan Chrzciciel Lampi - Portret Juliana Ursyna Niemcewicza, 1796 |
Przysłowia wigilijne:
Wróżby wigilijne:
- niebo pełne gwiazd oznaczało urodzajny rok
- mgła zapowiadała wilgotny rok
- dobrze widoczna droga mleczna wróżyła urodzaj mleka i nabiału
- wyraźny cień osoby przy stole wigilijnym oznaczał długie i zdrowe życie
- niewyraźny cień zapowiadał choroby
- wyciągano źdźbła słomy spod obrusu: zielona słoma oznaczała małżeństwo w najbliższym czasie, zwiędłe i wyblakłe źdźbło symbolizowało długie oczekiwanie na małżeństwo, a poczerniała i krucha słoma oznaczała staropanieństwo lub starokawalerstwo
- młode panny wychodziły z domu i jeśli zobaczyły jasno świecącą gwiazdę nad domem, to oznaczało to szybkie wesele
Bal Bożonarodzeniowy, XVIII wiek, Anglia; Sala jest przyozdobiona ostokrzewem i jemołą |
Kartki świąteczne
Najstarsza świąteczna kartka została wysłana w 1611 roku przez niemieckiego lekarza Michaela Maiera do króla Anglii James I i jego syna Henryka Fryderyka.
Najstarsza kartka świąteczna produkowana komercyjnie, narysowana przez Johna Calcott Horsley w 1843 roku |
Choinka
Królowa Wiktoria i książę Albert obchodzą Boże Narodzenie ze swoimi dziećmi, 1848 |
W Niemczech najstarsze wzmianki o choince pochodzą z XVI wieku. Wpis z księgi rachunkowości z biblioteki z Schlettstadt z 1521 roku:
Również 4 szylingi dla leśniczego, żeby od świętego Tomasza (21 grudnia) strzegł drzewa.W XVII wieku choinka na Boże Narodzenie była powszechnym zwyczajem; wpis z Alzacji z 1605 roku:
Na Boże Narodzenie stawiono w strassburgskich pokojach jodły. Wieszano no nich róże zrobione z różnokolorowego papieru, jabłka, opłatki, metalowe błyskotki i słodycze.W 1611 księżna Dorothea Sibylle von Schlesien ozdobiła pierwszą jodłę świeczkami.
Andreas Riehl d. J. - Dorothea Sybille (w wieku 6 lat), 1596 |
Jednak kaznodzieja z Strassburga sprzeciwiał się temu obyczajowi w latach 40 XVII wieku:
Jedną z błahostek, które w starodawnym czasie Bożego Narodzenia często bardziej się obchodzi niż Słowo Boże, jest również choinka, którą stawia się w domu obwieszoną lalkami i cukierkami, którą zostawia się aż do przekwitnięcia. Skąd ten zwyczaj pochodzi, nie wiem, ale jest to dziecinna zabawa.
Johann Conrad Dannhauer (kaznodzieja sprzeciwiający się obyczajowi stawiania choinek w pokojach) |
O Tanne, du bist ein edler Zweig,
Du grünest Winter und die liebe Sommerzeit
Wenn alle Bäume dürre sein
So grünest du, edles Tannenbäumelein
O jodło, jesteś szlachetną gałęzią,
Zielenisz się zimą i kochanym latem,
Kiedy wszystkie drzewa są suche
Ty zielenisz się, szlachetna jodełko.
W XVIII wieku zwyczaj ten rozpowszechnia się w całych Niemczech, a pod koniec stulecia w Europie.
P. Griffin - Bożonarodzeniowe gry, połowa XVIII wieku; Bożonarodzeniowe gry były uważane w 1795 roku za tradycyjne angielskie obchody Bożego Narodzenia. Był to czas gier, świętowania, muzyki, jedzenia i gościnności. |
Prezenty Bożonarodzeniowe
Tradycja obdarowywania się na Boże Narodzenie pochodzi z XIII wieku z Niemiec. Nawiązywało to do daru, jaki złożyli trzej królowie Jezusowi. W Polsce ten zwyczaj rozpowszechnił się pod koniec XVIII wieku.
Kolędy
Słowo calendae w przedchrześcijańskim Rzymie oznaczało pierwszy dzień miesiąca; wtedy składano sobie życzenia.
Kiedyś kolędy zakazane były w kościele, zw względu na ich świecki charakter. Jednak w XVII i XVIII wieku wiele kolęd powstawało w klasztorach. Najstarsza zachowana polska kolęda to Zdrów bądź, Królu anielski z 1424 roku.
Kolęda W żłobie leży została napisana przez Piotra Skargę (1536 -1612) w XVII wieku.
Portret Piotra Skargi jako rektora Akademii Wileńskiej, koniec XVII wieku |
Pieśń o narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi) została napisana przez Franciszka Karpińskiego na zamówienie Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej. Pierwszy raz zagrano ją w Starym Kościele Farnym w Białymstoku w 1792 roku. Melodia może mieć pochodzenie ludowe albo jest to polonez koronacyjny z XVI wieku (czasy Stefana Batorego).
Aleksander Regulski - Franciszek Karpiński, 1872 |
Per Krafft - Portret Izabeli Lubomirskiej, 1767 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz