|
Pieter Bruegel Starszy - Wojna karnawału z postem, 1559 r. |
Historia postu przed Wielkanocą
- na początku post trwał przez 40 godzin - Wielki Piątek i Sobotę przed Wielkanocą, nazywany był postem paschalnym
- w III w. post paschalny wydłużył się do tygodnia przed Wielkanocą
- w 325 r. sobór nicejski wyznaczył 40 dni jako czas postny; ustalono, że Wielkanoc ma przypadać po pierwszej wiosennej pełni księżyca
- dni odliczano od Wielkiego Czwartku wstecz; niedziele są wolne od postu, więc oznaczało to 36 dni poszczenia
- na przełomie VI i VII w. dodano brakujące 4 dni, więc początek Wielkiego Postu przypadł na środę zamiast niedzieli
- w Wielki Post katechumeni przygotowywali się do przyjęcia chrztu w Wigilię Paschalną.
Post w średniowieczu
|
Pietro Laurati - Święta pokora, 1341 r. |
- jeden posiłek w ciągu dnia
- nie mógł zawierać mięsa, produktów mlecznych i jajek
- ograniczone spożycie alkoholu
- zakazane było świętowanie uroczystości, np. ślubów
- nie wolno było tańczyć
- można było jeść produkty roślinne, wypieki z mąki, suszone owoce
- zakazane było spożywanie zwierząt ciepłokrwistych, można było jeść ryby, drób, ślimaki.
|
Ilustracja do "Dekameronu", 1432 r. |
Listy maślane z Norymbergi
|
Michel Wolgemut i Wilhelm Pleydenwurff - Norymberga, 1493 r. |
- papież mógł udzielać dyspensy od surowych reguł postu, np. dla chorych
- w XV w. pisano coraz więcej listów do papieża z prośbą o dyspensę
- mieszkańcy Norymbergi pisali, że nie mają wystarczającej ilości oleju
- w 1437 r. papież zezwolił wszystkim biednym mieszkańcom na spożywanie produktów mlecznych
- mieszczanie z Norymbergi nadal prosili papieża o dyspensę
- papież Eugeniusz IV w 1445 r. zezwolił na jedzenie produktów mlecznych przez wszystkich mieszkańców Norymbergi, ponieważ miasto jest położone daleko od morza (8 dni podróżnych) i nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać oleju
- wciąż wysyłano listy maślane z innych miejsc
- w zamian za otrzymanie dyspensy trzeba było więcej się modlić i składać darowizny, np. na budowę nowych kościołów
- w 1491 r. papież zezwolił na spożywanie mleka, produktów mlecznych i jajek dla całego Kościoła
|
Annibale Carracci - Jedzący fasolę, 1585 r. |
Środa Popielcowa
|
Julian Fałat - Popielec, 1881 r. |
- po staropolsku nazywano ten dzień Środą Wstępną, gdyż rozpoczyna Wielki Post
- tradycja posypania popiołem pochodzi z VIII w.
- od XI w. jest obowiązkowym elementem liturgii
- myto popiołem garnki, żeby nie został na nich ślad tłuszczu, potem wywieszano je przed domem
- w karczmach wysypywano popiół lub wnoszono śledzia
- w kościele wykorzystywano popiół ze spalonych palm wielkanocnych; ludzie wierzyli, że jest to popiół z kości zmarłych
- do kapłana podchodził tylko senior rodziny, któremu posypywano głowę i wsypywano popiół do książeczki, żeby w domu dawał popielec reszcie domowników
- po wsi obnoszono garnek z żurem (tradycyjną potrawą wielkopostną)
- żur i śledź były symbolami postu
- w domach i karczmach wieszano śledzia lub jego szkielet.
|
Carl Spitzweg - Środa Popielcowa, 1860 r. |
Droga Krzyżowa
|
Pieter Bruegel Starszy - Procesja do Kalwarii, 1564 r. |
- w XIV w. franciszkanie przejęli opiekę nad sanktuariami jerozolimskimi, gdzie rozwinął się kult "dróg", które polegały na przejściu z pretorium Piłata (miejsca, gdzie zapadł wyrok na Chrystusa) do Golgoty (miejsca, gdzie wyrok był wykonany)
- w 1458 r. wprowadzono nazwę "droga krzyżowa"
- od XV w. w Europie zaczęto budować budowle przypominające jerozolimskie, nazwano je kalwariami
- najstarsza kalwaria powstała w I poł. XIV w. w Hiszpanii, założył ją dominikanin bł. Alvaro z Kordowy
- liczba stacji początkowo nie była ustalona
- obecna postać drogi krzyżowej ukształtowała się w XVIII w.
- w XVI w. nabożeństwo rozpowszechniło się w Polsce
- najstarszy zachowany polski tekst z drogą krzyżową pochodzi z 1731 r. z Wrocławia "Sposób nabożeństwa droga krzyżowa nazywanego"
- najstarsza polska kalwaria została założona w XVII w. przez Mikołaja Zebrzydowskiego
|
Portret Mikołaja Zebrzydowskiego, 1602 r.
|
Gorzkie Żale
|
Bernardo Bellotto - Kościół Świętego Krzyża w Warszawie, 1778 r. |
- pod koniec XVII w. grupy modlitewne (bractwa nabożne), np. Bractwo św. Rocha organizowali nabożeństwa z działalnością charytatywną przy kościele Księży Misjonarzy Świętego Krzyża w Warszawie
- doszło między nimi do sporu o pierwszeństwo prowadzenia procesji pasyjnych
- przełożony Księży Misjonarzy – ks. Michał Tarło zakazał Bractwu św. Rocha brania udziału w procesjach pasyjnych
- ks. Wawrzyniec Stanisław Bennik ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy świętego Wincentego a’ Paulo i Bractwo św. Rocha napisali tekst nabożeństwa opublikowany w lutym 1707 r. pt. „Snopek Myrry z Ogroda Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego (…) rozpamiętywanie”
- pierwsze nabożeństwo odprawiono 13 marca 1707 w kościele Krzyża Św. w Warszawie (w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu)
- to nabożeństwo rozpowszechniło się w Polsce i otrzymało akceptację Stolicy Apostolskiej.
Śródpoście
|
Cornelius Krieghoff - Złamanie postu, XIX w. |
- 4 niedziela Wielkiego Postu, nazywana Medianą (łac. połowa) lub Laetare (raduj się)
- lud nazywał ten dzień Białą Niedzielą, Czarną Niedzielą lub Śmiertelną Niedzielą
- od X w. podczas mszy nosi się różowe szaty liturgiczne; wywodzi się to od poświęcania w ten dzień róży, która symbolizowała zwycięstwo wiosny nad zimą
|
Henri Fantin-Latour - Róże, 1894 r. |
- zwane również Półpoście - obchodzono je w połowie Wielkiego Postu
- w ten dzień zawieszano surowe reguły Wielkiego Postu, wtedy "ważył się post"
- chłopcy chodzili z terkotkami i kołatkami, wołając „półpoście Mości Panie/Mości Pani”
- Jędrzej Kitowicz napisał w XVIII w.
"Młokos przed niewiastą przechodzącą, dziewka przed mężczyzną rzucała o ziemię garnek popiołem suchym napełniony, trafiając tak blisko, żeby popiół z garnka obsypał i okurzył idącą osobę. Zawołał wówczas swawolnik: „Półpoście, mości panie! lub mościa panno!” i uciekł. Wszakże sądy marszałkowskie, karząc za to na worku lub skórze, i to powściągnęły. Po wsiach uderzano garnkiem podobnym o drzwi, okiennicę lub ścianę, budząc śpiących odgłosem tym i krzykiem: „Półpoście!”
- wybijanie półpościa - rozbijano garnki z popiołem o drzwi domostw (dlatego nazywa się ten dzień Dniem Garkotłuka)
|
Peter Bruegel Młodszy - Weseli wieśniacy, XVI w. |
- w ten dzień topiono Marzannę
- w 1420 r. na synodzie poznańskim napisano:
„Nie dozwalajcie, aby w niedzielę, którą zwie się Laetare albo Biała Niedziela odbywał się zabobonny zwyczaj wynoszenia jakowejś postaci, którą śmiercią nazywają i w kałuży topią"
- Joachim Bielski napisał w XVI w.:
„Za mojej jeszcze pamięci był on obyczaju nas po wsiach, że na Białą Niedzielę w poście topili bałwana, jeden ubrawszy snop konopi albo słomy w odzienie człowiecze, który wszystką wieś prowadził gdzie najbliżej było jakieś jeziorko albo kałuża, tamże zebrawszy z niego odzienie, wrzucali do wody, śpiewając żartobliwie: ‘Śmierć się wije u płotu, szukający kłopotu’, potem co prędzej do domu od miejsca tego biegali; który albo która się wówczas powaliła albo powalił, wróżbę tę mieli, iż tego roku umrze; zwali tego bałwana ‘Marzana’"
- świerk strojono bibułą lub pisankami; obnoszono drzewko po wsi i śpiewano:
„Wynieśliśmy już z wioski śmierć, niesiemy nowe lato.
Kłaniamy się majowym dniom i kolorowym kwiatom”.
|
Jan Miense Molenaer - Przyjęcie muzyczne, XVII w. |
- czasem robiono kukłę, którą nazywano Dziewanną (słowiańska bogini wiosny) i urządzano walki z Marzanną, które Dziewanna zawsze wygrywała
- pieczono obwarzanki i zawieszano je na drzewach w sadzie; przysłowie:
„Gdy dobiega ważenie postu, czyli jego połowa, aniołki zsyłają na ziemię obwarzanki. To znak, że już coraz bliżej do świąt”
- następnego dnia powracał post i nastrój powagi.
|
Jan Steen - Modlitwa przed posiłkiem, 1660 r. |
Przypisy:
https://www.niedziela.pl/artykul/76065/nd/Historia-Wielkiego-Postu
http://www.wilnoteka.lt/artykul/sroda-popielcowa-dawniej-i-dzis-w-domu-i-za-granica
http://www.ryszardkoper.pl/index.php/zakup/35-ludowe-tradycje/1536-rodpocie
http://potrawyregionalne.pl/243,946,POLPOSCIE_SRODPOSCIE_.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fight_Between_Carnival_and_Lent
http://www.arkanastudio.pl/films/mlyn-i-krzyz-bruegel/index.php?sec=9&lang=en
https://www.theguardian.com/culture/gallery/2012/apr/08/the-10-best-flower-paintings
http://polskamisjakatolicka.dk/wp-content/uploads/2019/03/3-WP.pdf
https://curiositas-mittelalter.blogspot.com/2017/03/fastenzeit-essen-trinken.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz