środa, 16 października 2019

Izabela Łęcka z książki "Lalka" (wiersz)

Znalezione obrazy dla zapytania 1870s women paintings
Portret kobiety i jej charta, ok. 1870 (Szkoła Angielska)

Powieść "Lalka" Bolesława Prusa rozgrywa się w latach 70-tych XIX wieku.
Napisałam sonet inspirowany fabułą książki, którego podmiotem lirycznym jest Izabela Łęcka. Akcja wiersza dzieje się, zanim Izabela wstąpiła do klasztoru. Zdania w nawiasie reprezentują głos sumienia/podświadomości.


Znalezione obrazy dla zapytania 1870s women in blond hair painting
Auguste Renoir - Młoda kobieta splatająca włosy, 1876

Potępiona przez świat
Izabela Łęcka

Och, usta świata mówią o sprawiedliwości,
Potępiają zgodnie z prawem, bez żadnej złości.
Czyż ja jestem największą na świecie grzesznicą?
(Nadszedł czas na mnie, aby stać się pokutnicą!)

Tak, w dostatku upłynął czas mojej młodości..
Czy żem kradła owe zbytki w mnogiej ilości?!
Czy żem zabiła?!..Jakie grzechy mi wyliczą?!
(Myślę wciąż o sobie, te grzechy się mnie tyczą.)

Dlaczegóż to nadeszła właśnie na mnie zguba?!
(Mój ojciec umarł. - Jego śmierć - moja wina.)
Niewinność, myślałam była, to moja chluba.

(Wszystko stracone! Zniszczona Łęckich rodzina!)
Może błagać o miłosierdzie mi się uda??
(Nie ma dla mnie litości. Świat nie zapomina.)


Podobny obraz
Pierre Auguste Renoir - Młoda kobieta pozująca do obrazu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz