|
Daniela Maclise - Halloween, 1832 |
Halloween
Pochodzenie nazwy:
- oznacza Wieczór Świętych (Saints' Evening); pierwszy raz zostało zapisane około 1745 roku
- pochodzi od szkockiego wyrażenia Wieczór Wszystkich Świętych (All Hallows' Eve), które pierwszy raz zostało zapisane w 1556 roku
- istnieją 3 teorie na temat pochodzenia święta:
- rzymskiego święta Pomony, bogini owoców i nasion
|
Rzymska bogini Pomona |
- rzymskiego święta przodków - Parentalia, które zaczynały się 13 lutego i trwały 9 dni
|
Parentalia |
- celtyckiego święta Samhain, obchodzonego 31 października po zachodzie słońca; nazwa święta oznacza po staro-irlandzku Koniec Lata
Obyczaje i wierzenia:
- Samhain oznaczało koniec zbiorów, było dniem przenikania się świata widzialnego i niewidzialnego
|
Étienne-Gaspard Robert - Fantasmagoria |
- Aos Sí, czyli duchy, musiały być obłaskawione, zostawiano dla nich jedzenie i picie na dworze
|
Michelangelo Merisi da Caravaggio - Kosz owoców, 1596 |
- dusze przodków odwiedzały swoje dawne domy, zostawiano dla nich miejsce przy stole
|
F.R. Schellenberg, 1785 |
- kolory Halloween: czarny oznaczał śmierć, a pomarańczowy zbiory
- palenie świec i ognisk, żeby dusze mogły odnaleźć drogę
- od XVI wieku ludzie w przebraniach chodzili od domu do domu i za recytację lub śpiew otrzymywali jedzenie, uosabiali oni Aos Sí (dusze zmarłych)
|
Johann Heinrich Füssli - Książę Artur i Królowa wróżek |
- istniało wiele gier i rytuałów związanych z wróżeniem przyszłości
- wierzono, że zmarły może przyjść dokonać zemsty na żywych, przebrania miały przed tym ochronić
|
F.R. Schellenberg, 1785 |
- w Szkocji naśladowano złośliwe duchy poprzez kostiumy i robienie psot; psotnicy nosili latarnie z wydrążonymi twarzami zrobionymi z rzepy, te latarnie miały chronić przed duchami lub reprezentować je
|
Jean Chardin - Dziewczyna obierająca rzepę, 1739 |
- od końca XII wieku podczas Dnia Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego obwoływacze ubrani na czarno chodzili po mieście z dzwonkami i nawoływali do pamiętania o biednych czyśćcowych duszach
|
Portret nieznanego miejskiego obwoływacza |
- również dzwony w kościele biły, aby upamiętnić dusze w czyśćcu
|
Bernardo Belotto - Kościół Świętego Krzyża, XVIII wiek |
- pieczono ciastka, nazywane Ciastem Dusz (Soul Cakes); wiązało się to ze zwyczajem Duszowania (Souling), który polegał na rozdawaniu tych ciastem przebranym dzieciom, które chodziły od domu do domu i w zamia za te ciastka odmawiały modlitwy za zmarłych; na ciastkach robiono krzyżyki, co oznaczało, że są one jałmużną (przepis)
- wierzono, że w tym dniu zmarli zbierają się razem i tańczą danse macabre, żywi odtwarzali ten karnawał i przebierali się w różne kostiumy
|
Sal. van Rusting - Taniec umarłych, 1736 |
Wróżby:
- łowienie jabłek (apple ducking): z miski z wodą należy wyłowić zębami jabłko;
- wyłowienie zdrowego jabłka wróżyło szczęście
- jeżeli łowiono jabłka na wyścigi, pierwsza osoba, która złowi owoc, najwcześniej wejdzie w stan małżeński
- istniał zabobon, że jeśli dziewczyna będzie spać z ugryzionym jabłkiem pod poduszką, to przyśni jej się przyszły małżonek
|
Daniel Maclise- Noc łowienia jabłek, 1832 |
- obieranie jabłek: jeżeli skórka jabłka będzie wyglądać jak litera, oznacza to inicjał nazwiska przyszłego małżonka
|
Gabriel Metsu - Obierająca jabłko |
- umieszczanie pierścionka w misce tłuczonych ziemniaków; ten, kto natrafi na pierścień, przeżyje prawdziwą miłość
|
Jules Bastien-Lepage - Październik, 1878 |
- patrzenie w lustro ze świecą: należy przejść w górę schodów tyłem trzymając świecę i lusterko, można ujrzeć żywego człowieka lub czaszkę; czaszka oznaczała śmierć w stanie panieńskim
|
Vigée Le Brun - Jeanne Julie Louise Le Brun, 1787 |
- zobaczenie nietoperza było zapowiedzią niedalekiej śmierci
|
Nietoperz |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz